24 uur Nijmeegse geschiedenis, 19 oktober 2013

Thema ‘Vorst en Volk’

Stichting In Paradisum werkt lokaal aan dit landelijk evenement mee omdat de begraafplaatsen waar we actief zijn, een stenen illustratie vormen van de Nijmeegse geschiedenis. Wij verzorgen enkele boeiende rondleidingen op de begraafplaatsen Daalseweg en Stenenkruisstraat.

Rondleidingen

‘Graven met een bijzonder verhaal’

Deelname aan de rondleidingen is gratis. Een vrijwillige bijdrage aan In Paradisum is welkom. Vooraf aanmelden is gewenst en kan via een email naar www.stichtinginparadisum [at] kpnmail.nl

Begraafplaats Daalseweg, zaterdag 19 oktober 2013
13.00 en 14.00 uur rondleiding

Het ‘stenen archief’ aan de Daalseweg maakt deel uit van de Nijmeegse geschiedenis. Op de Daalseweg liggen weliswaar geen vorsten begraven, maar wel een deel van de katholieke elite van eind negentiende en begin twintigste eeuw. Zowel de voortrekkers uit wetenschap, kunst en cultuur, als toonaangevende vertegenwoordigers van handel en nijverheid. Namen als C.A.P. Ivens, Eugene Lücker, Oscar Leeuw, Gerard Bruning, Willem Heidt, Nico Dreesmann, Emile Selbach, zowel hoogleraren van het eerste uur als de professoren van der Grinten, van der Heijden en Huijbers en vele, vele anderen. Bovendien liggen er vele onbekende Nijmegenaren, waaronder enige honderden oorlogsslachtoffers, die door hun achtergrond van historische betekenis blijven.

Begraafplaats Stenenkruisstraat, rondleidingen bij fakkellicht
zaterdag 19 oktober 2013, 19.00 – 20.00 uur  en  21.00 – 22.00 uur
(ingang Prins Bernhardstraat)

Het is wel geen vorst, maar op het nog bestaande gedeelte van de Stenenkruisstraat is wel een prins bijgezet: Willem Karel van Saksen Weimar Eisenach. Hier vindt een unieke rondleiding plaats, aangepast aan de bijzondere sfeer van deze plaats en het evenement. Voor deze gelegenheid is de begraafplaats verlicht met fakkels. Een herinnering aan het verleden toen meestal heel vroeg in ochtend, in het donker, werd bijgezet bij het schijnsel van fakkels.