1. Voorwoord

De zomervakantie is nog net niet voorbij terwijl ik dit schrijf, maar de regen tikt al weer op mijn raam. Zachtjes, gelukkig geen noodweer. En toch is het heel goed om te weten dat de beheerder van de begraafplaats Daalseweg de oude beuken heeft laten voorzien van beschermende jutewindsels. Want ook bomen zijn gevoelig voor zon en kunnen verbranden. We hopen dat deze actie de bomen in de toekomst zal beschermen.

In dit bulletin is er aandacht voor de natuur op de begraafplaats Stenenkruisstraat. Alex de Meijer doet een boekje open over de 30 monumentale bomen, de planten en “beestjes”. Ook over de vrijwilligers van In Paradisum die daar elke maand actief zijn en verschillende ideeën ontwikkeld hebben om de natuur te bevorderen.

Steeds weer vinden mensen met hulp van In Paradisum graven van familieleden terug waarvan zij dachten dat die al lang verloren of geruimd waren. Broer en zus Vergeer hebben hun zoektocht beschreven in een zeer persoonlijk stuk.

Andere zoektochten hebben een open einde, zoals blijkt uit het verhaal van de familie Stokes, waarover Bert Eggelaar en Wim Desserjer schrijven.

Peter van Schaijk staat in deze editie stil bij het korte leven van een van de oprichters van de cricketclub Quick, Barend Ambrosius. Hij was slechts 17 jaar toen hij overleed aan de gevolgen van de Russische griep. Hij werd begraven op de Stenenkruisstraat.

Ook wordt er aandacht besteed aan de twee graven die buiten de omheining van de begraafplaats Stenenkruisstraat, links van het Athlonepad, tussen de struiken liggen.

Tot slot wil ik u nog wijzen op het mooie gedicht van Maria van Raak en de activiteiten van In Paradisum op de Open Monumentendagen 14 en 15 september 2024.

Ik wens u veel leesplezier

Agnes Lewe, voorzitter