Over ons

Stichting In Paradisum stelt zich tot doel de cultuurhistorische, kunsthistorische en landschappelijke waarden van de Nijmeegse monumentale begraafplaatsen te beschermen en te behouden. De stichting, een vrijwilligersorganisatie, bereikt dit door het inventariseren en documenteren van grafmonumenten, het verspreiden van kennis over de begraafplaatsen (Daalseweg, Neerbosch en Stenenkruisstraat) met name aan de bewoners van het Rijk van Nijmegen. Dit vooral door de uitgave van het bulletin ‘In Paradisum’, via de website, het geven van rondleidingen en publicaties.

Stichting In Paradisum treedt sedert 1972 op als gespreks- en onderhandelingspartner met beheerders en de Gemeente Nijmegen met betrekking tot ontwikkeling, verbetering of verandering binnen de Nijmeegse begraafplaatsen, vooral als dit publieke-, algemene- of nabestaanden belangen betreffen.

In het bijzonder zet de stichting zich ook in voor de herdenking van de slachtoffers  van het bombardement op 22 februari 1944. Een groot aantal van hen is begraven op de begraafplaats Daalseweg.

Ook wil de stichting de begraaflocaties in Nijmegen digitaal beschikbaar maken. In samenwerking met de Stichting Begraafplaatsen Nijmegen (SBN) worden hiertoe de aanwezige documenten verwerkt.

Stichting In Paradisum blijft hopen op nieuwe bronnen en nieuwe methodieken om u nog meer van dienst te zijn. Uw inbreng is van harte welkom.

In Paradisum beschermt uw privacy en gebruikt uw gegevens alleen om u te informeren over onze en andere relevante activiteiten, en het beantwoorden van uw vragen. Onze procedures zijn in overeenstemming met de AVG bepalingen.