Oorlogsdoden Daalseweg

In de oorlogstijd was de Daalseweg in Nijmegen de grootste en belangrijkste begraafplaats voor katholieken. Aldus werden destijds katholieke burgerslachtoffers min of meer automatisch hier ter aarde besteld. Zo zijn er een goede 300 slachtoffers van het bombardement op 22 februari 1944 en meer dan 100 andere burgerslachtoffers bijgezet . Bijvoorbeeld burgers die omgekomen zijn in de zogeheten “Granatentijd” of tijdens de operatie “Market Garden”.

Tijdens de herdenkingen van 22 februari, gecoördineerd door In Paradisum, werd er de laatste jaren al een tijdelijk gelegenheidsmonument geplaatst met kleine houten kruisjes. Er gingen echter stemmen op het herdenken en herinneren meer statuur te geven door het creëren van een speciaal monument. Een monument voor alle Nijmeegse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog die op de Daalseweg zijn begraven.

Een legaat van een begunstiger, subsidie van de Gemeente Nijmegen, medewerking van de eigenaar van de begraafplaats en veel inzet van het bestuur van In Paradisum hebben het mogelijk genaakt om op 22 februari 2020 een zogenoemd namenmonument te onthullen. Het staat rechts achter de ingang.

Er zijn hier nog twee andere monumenten die oorlogsslachtoffers herdenken, het “kapelletje” in vak 22 voor de slachtoffers in de kleuterschool en het monument voor Jan van Hoof in vak 18 dat ook aan burgerslachtoffers herinnert.