5. Uitgelicht: Hugh Jefferson Stokes

Het is 1928. Op 7 januari van dat jaar werd Hugh Jefferson Stokes na de uitvaartdienst in de Maria Geboortekerk begraven op begraafplaats Daalseweg in vak 6, graf 14. Drie dagen eerder was hij aan de gevolgen van tuberculose overleden. Hij en zijn gezin woonden destijds in de Rembrandtstraat, nummer 5.

Stokes, geboren op 27 november 1881 in Londen, woonde al sinds 1900 in Nijmegen. Hij werkte als leraar Engels op een school in Arnhem. Daar leerde hij ook zijn vrouw kennen. Zij trouwden in Londen en kregen vier kinderen: Edith, Ralph, Hugh Josph en Elisabeth. Helaas overleed Ralph op tweejarige leeftijd.

In 1916 moest Hugh Jefferson dienen als militair in Noord-Frankrijk. Mevrouw Stokes en kinderen bleven in Nijmegen aan de St. Annadwarsstraat 7 wonen, tegenwoordig is dat Archipelstraat 109. In de loopgravenoorlog raakte Hugh gewond aan zijn knie.

Pas in oktober 1919 keerde hij weer terug naar Nijmegen. Hij hervatte zijn werk als leraar Engels en als kantoorklerk bij de fabriek van Jurgens. Hij en zijn gezin woonden toen in de Van Nispenstraat 210-212, maar verhuisden in december 1927 naar de Rembrandtstraat. Daar heeft hij helaas slechts enkele weken kunnen wonen.

In 1998 was er een vrijwilliger bij In Paradisum – Arno Nikkelen – die welhaast zijn levenswerk ervan maakte om uit te zoeken wie Hugh Stokes eigenlijk was. Hij correspondeerde met nabestaanden en maakte reizen naar Londen. Waarom eigenlijk? Zijn briefwisseling met het Standesambt Archiv in Mannheim verschaft een antwoord. Het blijkt dat Arno op zoek was naar familieverwantschap. Arno schreef: “In 1996 habe Ich angefangen meinem Familienstammbaum nach zu ziehen. Dabei habe Ich heraus gefunden das dazu auch eine Englische Abzweigung gehörte, die aber völlig aus die Niederlande verschwunden ist. Manche habe Ich in England wieder aufgefunden, aber die Suche in das Archiv von Nimwegen hat ausgewiesen das ein Familienmitglied (Edith Frida Katharina Stokes, geb. Nimwegen 11 Oktober 1909) an dem 17er Juni 1930 nach Mannheim ist abgereisst. Von da ist meine Suche in eine Sackgasse geraten ….“.

Of Arno de stamboom compleet heeft kunnen maken, is onbekend. Hij overleed in 2008, slechts 43 jaar oud en hij is ook begraven op Daalseweg. Het maakt het graf van Hugh Jefferson Stokes én dat van Arno Nikkelen wel heel bijzonder.

Bert Eggelaar en Wim Desserjer