7. Open monumentendagen 2024

Begraafplaats Daalseweg

Op de Open Monumentendagen, 14 en 15 september 2024 zijn er speciale rondleidingen om 13:00 uur en 14:30 uur.

Begraafplaats Stenenkruisstraat
Tijdens de Open Monumentendagen, 14 en 15 september 2024 is de begraafplaats van 11:00 – 17:00 toegankelijk. Rondleidingen worden gegeven om 11.30 uur en om 14.30 uur en voorts op verzoek van bezoekers ook op andere momenten.

Daarnaast is er nog een bijzondere ervaring op te doen. Op zaterdag 14 september 21.00 uur is er een speciale avondrondleiding op de begraafplaats Stenenkruisstraat (Julianapark). Dit extra programmadeel, naast de normale openstelling overdag op 14 en 15 september, zet de bezoeker als het ware een stap terug in de tijd, naar de eerste jaren van deze begraafplaats. De protestantse bestuurlijke bovenlaag in Nijmegen maakte destijds bezwaar tegen de toen gebruikelijke rooms-katholieke begraafcultuur. Hun overledenen werden in een soort processie naar de begraafplaats gebracht, met voorgangers en misdienaars in liturgische gewaden, kaarsen, kruisbeelden, wierook en wijwater. Dit stond in schril contrast tot de gebruikelijke sobere protestantse wijze van begraven. Al snel werd er besloten om het bijzetten in de rooms-katholieke sfeer slechts toe te staan tussen zonsondergang en zonsopgang.

We bezoeken dit keer de begraafplaats bij het invallen van de duisternis. Onder de monumentale bomen is het al snel donker, maar dichterbij komend, blijkt dat het grafveld verlicht wordt door fakkels zodat u deze begraafplaats op een heel andere manier kunt ervaren. Monumenten en verhalen krijgen onder deze omstandigheden bijzondere accenten.

De introductie en rondleiding zijn vanzelfsprekend aangepast. Niet aan te raden voor bezoekers die niet goed ter been zijn want de bodem is ongelijk en er zijn geen paden op deze begraafplaats. Breng voor de zekerheid een eigen zaklamp mee. Duur van het programma ongeveer een uur, gratis entree maar een vrijwillige (cash) bijdrage is welkom, reserveren is niet noodzakelijk. Verzamelen bij het gebouwtje Prins Bernhardstraat/Athlonepad.

Begraafplaats Dorpsstraat Neerbosch
Op het kerkhof naast het “Witte Kerkje” aan de Dorpsstraat te Neerbosch zijn een decennium geleden door vrijwilligers 48 graflocaties aan de oppervlakte gebracht. In de periode mei tot en met augustus 2017 werd dit kerkhof vakkundig gerestaureerd.
Op zaterdag 14 september 2024, tijdens Open Monumentendag, is er van 11:00 uur tot 17:00 uur iemand aanwezig die u nader kan informeren.