8. Koninklijke onderscheiding

Op 26 april ontving Jeroen van Zuylen een koninklijke onderscheiding. Jeroen raakte eind jaren negentig betrokken bij In Paradisum. Hij woonde (en woont) niet ver van begraafplaats Daalseweg, en zag er toen containers met restanten van grafmonumenten. Zo grof ruimen, dat moest stoppen, vond hij en dus sloot hij zich aan bij In Paradisum. Hij was meer dan een decennium secretaris van deze stichting, is kartrekker van de vrijwilligersgroep die kleine onderhoudswerkzaamheden op Daalseweg uitvoert en regelt ook veel voor de jaarlijkse herdenking van het bombardement van 22 februari 1944.

Vanuit zijn brede maatschappelijke en historische interesse en kennis schrijft Jeroen regelmatig artikelen in Wijkkrant Oost. Activiteiten voor vrede, milieubescherming of duurzaamheid, Jeroen is vaak behulpzaam of ook medeorganisator. Flyeren bij een supermarkt, plastic afval verzamelen langs de Waal, de Walk of Wisdom, het jaarlijkse Ommetje in Nijmegen-Oost, het Balfolk-café, enzovoorts, enzovoorts. Zijn historische en brede muzikale interesse kwam tot uiting in het boek dat hij schreef over Huize Wylerberg dat vele jaren zijn werklocatie voor SOVON (Vogelonderzoek Nederland) was en nu de locatie is voor het organiseren van de Wylerberg-concerten. Vorig jaar fietste Jeroen in zijn eentje zo’n 1000 kilometer langs de zeven natuurgebieden waar een beeldje van de belangrijke natuurbeschermer Victor Westhoff staat. De sponsor-opbrengsten van deze fietstocht kwamen ten goede aan de Hortus in Nijmegen.

Wat mooi is aan Jeroen, is zijn positieve instelling. Als er iets moet gebeuren zegt hij altijd “Oh, dat moet toch wel kunnen”. Vaak pakt hij het dan zelf op of kent hij nog wel iemand die verder mee kan helpen. Hij heeft een groot netwerk opgebouwd in Nijmegen, en zet dat graag in om de stad, haar omgeving en de wereld iets mooier te maken. Kortom: deze man heeft zijn lintje -Lid in de Orde van Oranje-Nassau- dubbel en dwars verdiend.